دانش آموزان بی انگیزه در سال سوم

پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ تعداد بازدید 385

اگر مدتی از آموزش آنلاین شما گذشته باشد مطمئنا تا کنون متوجه این موضوع شده اید که پس از مدتی رفته رفته تمایل دانش آموزان به مشارکت کمتر میشود.
چالشِ کار با ابزار های آنلاین برای دانش آموزان، نبود آموزش درست، کمبود انگیزه و نبودِ توجه مناسب از طرف معلم میتواند دلایل محکمی برای کنار رفتن دانش آموزان باشد.
آموزش آنلاین قطعا برای دانش آموزان مشکلات خاصی را به وجود آورده است زیرا دور بودن آنها از فضای رقابتیِ مدرسه مجبورشان میکند که در خانه و تنها حس انگیزه و رقابت را در خود به وجود بیاورند.
در این مقاله ما به راه هایی میپردازیم که باعث افزایش همکاریِ دانش آموزان در آموزش آنلاین میشود:

۱) دانش آموزان را برای آموزش آنلاین آماده کنید.
 
یکی از دلایل اصلی ای که باعث میشود دانش آموزان و حتی معلمان نتوانند آنطور که باید در آموزش آنلاین ظاهر شوند، آگاهی نداشتن درباره ی چگونگیِ کار با ابزار آنلاین است. وقتی آنها نحوه ی دقیقِ کار را بلد نباشند و یا ندانند چگونه با این ابزار در طول سال تحصیلی کار کنند باعث میشود رفته رفته از همکاری کنار بکشند و فقط تبدیل به اکانت هابی شوند که در کلاس حضور دارد. برای جلوگیری از اینکار بهتر است  جلسه ی آزمایشی برایشان در نظر بگیرید و به طور کامل نحوه ی  استفاده از ابزار های آموزش آنلاین را توضیح دهید. به آنها بگویید که کلاس های آنلاین چه تفاوتی با روش سنتی تدریس دارد و نکته هایی راجب مدیریت زمان، ایجاد اهداف و الویت بندیِ دروس بگویید. همچنین در این کلاس شما باید سیستم مدیریت مدرسه ی خود (lms) و آپشن هایی که این سیستم برای آنها ارائه میدهد را به طور کامل شرح دهید تا دانش آموزان با آن آشنایی کامل داشته باشند برای اینکار شما میتواند ویدیویی به دانش آموزان نشان دهید که در آن نحوه ی کار با این سیستم کاملا توضیح داده شده . 


البته این موضوع به شرطیست که معلم ها خودشان آموزش کافی را دیده باشند. پس در مرحله ی اول اگر معلم هستید باید  راجب سیستم مدیریت مدرسه ی تان احاطه ی کامل داشته باشید تا بتوانید این آموزش را به دانش آموزانتان انتقال دهید.

۲) ارتباط تعاملی و دو طرفه داشته باشید.

کلاس باید به حالتی باشد که دانش آموزان احساس کنند به معلم دسترسیِ کامل دارند. سعی کنید کلاس را تعاملی نگه دارید و در طول آن فقط شما نباشید که صحبت میکنید از دانش آموزان نظراتشان را بپرسید و به آنها توجه کنید. شماره ی تلفن همراه خود را در اختیار آنها بگذارید و ازشان بخواهید که در طول ترم اگر سوالی ذهن‌شان را درگیر کرد از شما بپرسند و این اطمینان را بدهید که حتما در ساعات اداری به آنها جواب میدهید. اگر دانش آموزی چند جلسه در کلاس حضور نداشت بی توجهی نشان ندهید و دلیل غیبتش را جویا باشید. اینگونه دانش آموز مطمئن میشود حضورش در کلاس کاملا قابل احساس است.

۳) از یادگیری دانش آموز در کلاس مطمئن شوید.

یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود  آموزش مجازی شما کیفی شود این است که در همان تایم درس از یادگیری دانش آموزانتان مطمئن شوید.
برای این کار میتوانید از راه های زیر استفاده کنید
۱. از دانش آموزان بخواهید فرم های مختلف راحب مباحث درسی تکمیل کنند.
۲. برایشان مثال و سناریو های مرتبط با درس بیاورید.
۳.  از آنها بخواهید مطالبی که از درس امروز فرا گرفته اند را در قالب یک پاراگراف یا حتی بیشتر بنویسند و برای شما ارسال کنند.
۴. از دانش آموزان بخواهید webcam های خود را روشن کنند و در کناره هم مکالمات مرتبط با درس داشته باشید.
۵. سوال و جواب را فراموش نکنید.
در کنار این راه هایی که ذکر شد میتوانید آخر کلاس از آنها سوال مرتبط با درس بپرسید که ذهن‌شان را درگیر کند و نیازمند این باشد که با تحقیق بیشتر به جواب سوال شما برسند. همینطور سعی کنید از آپشن هایی که آموزش آنلاین در اختیارتان گذاشته استفاده کنید و فقط به کلاس آنلاین اکتفا نکنید. مطالب آموزشی را میتوانید در قالب ویس، ویدیو، عکس، مقاله و اسلاید ها در اختیار دانش آموزان بگذارید.