معرفی سه نوآوری قابل استفاده در مدارس برتر

چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ تعداد بازدید 1646

در لایو این هفته شنبه‌های آموزشی شرکت دانش‌بنیان فناور، سه نمونه از نوآوری‌های مدارس برتر معرفی و بررسی شد.
به گزارش خبرنگار ما، یکی از اهداف برگزاری نشست‌های لایو شنبه‌های آموزشی، استفاده از تجربیات مدارس برتر در حوزه هوشمندسازی آموزش و ارائه خدمات است که «امیر گیلانپور» مدیرعامل شرکت فناور و رئیس کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با اتکا به تعامل دوسویه قوی چند هزار مدرسه هوشمند سراسر کشور، فرصت انتقال این تجربیات و بهره‌مندی سایر مدارس از آن را فراهم کرده است.
در جلسه این هفته شنبه‌های آموزشی، نوآوری‌های «رادیو مدرسه»، «سامانه جلسات آنلاین» و «سامانه رزرو جلسه با معلم»، که در برخی از مدارس برتر سطح جهان و کشور استفاده می‌شود، معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت.
گیلانپور درباره کلیت این انتقال تجربه اظهار کرد: نوآوری‌های بسیاری در حوزه آموزشی ایجاد شده که با توجه به سرعت بالای رشد و توسعه فناوری، حتی برخی مدارس در شهرهای کوچک جهان هم توانسته‌اند گام‌های بلندی در این عرصه بردارند و ایده‌هایی را اجرایی کنند که در نوع خود شگفتی به حساب می‌آید. موسس مرکز نوآوری مکعب و سیستم جامع «کلاسه»، افزود: در کشور ما اقداماتی در این خصوص انجام شده و ما تلاش خواهیم کرد در تعامل دوجانبه به مدارس سراسر کشور، این نوآوری‌ها را دریافت و به دیگران معرفی کنیم که این انتقال تجربه در نهایت به رشد و توسعه آموزش های آنلاین و خدمات سیستمی در کلیه مدارس و مراکز آموزشی کشور منجر شود. گلیلانپور در این جلسه، توضیحاتی را درباره سه نوآوری مدارس برتر ارائه کرد که توضیحات آن در ادامه آمده است.

رادیو مدرسه
برخی مدارس برتر جهان از فضای سنتی برگزاری وبینار خارج شده و بستری به نام رادیو مدرسه ایجاد کرده‌اند که در آن دانش‌آموزان می‌توانند به طور مثال یک مبحث علمی را نه تنها با همکلاسی های خود، بلکه با دانش آموزان سایر مدارس به اشتراک بگذارند. این نوآوری بازخوردهای بسیاری خوبی دارد که یکی از آن ها، تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان برای ارائه محتوا است و به شکل گیری شخصیت او نیز کمک خواهد کرد. همچنین این نوآوری فرصت خوبی را فراهم کرده است که دانش آموزان بتوانند در شرایط کرونایی، با استفاده از فضای مجازی و رادیو مدرسه، اطلاعات علمی و آموزشی خود که توسط همکلاسی هایشان ارائه می شود را افزایش دهند.
سامانه جلسات آنلاین
نوآوری دیگر برخی مدارس، استفاده از سامانه جلسات آنلاین است که باعث می شود جلساتی مانند جلسات اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی و شورای معلمین، ساده‌تر و راحت تر برگزار شد که این مزیت، به افزایش تعداد دفعات برگزاری جلسات نیز کمک کرده است. با استفاده از این سامانه، دیگر مشکلاتی مانند صرف شدن زمان رفت و آمد اعضای جلسه وجود ندارد و علاوه بر آن، اظهارنظر کردن افراد در آن نیز بیشتر از حالت حضوری جلسات است. از جمله بازخوردهای مثبت این طرح، افزایش تمایل والدین، معلمان و دانش آموزان برای شرکت در جلسات بوده است که اتفاق مهمی برای توسعه بستر هم اندیشی و مشورت در حوزه آموزش است.


سامانه رزرو جلسه با معلم
یکی دیگر از نوآوری هایی که در برخی مدارس استفاده می‌شود، سامانه‌ای است که والدین می توانند به سادگی زمان مشخصی را برای برگزاری جلسه با معلم فرزندشان داشته باشند. از طریق این سامانه می توان زمان های اعلامی توسط معلم و مدرسه برای برقراری ارتباط مستقیم را مشاهده و یک زمان را رزرو کرد. این جلسات می توانند به صورت تصویری برگزار شود و مدیر مدرسه نیز بر آن نظارت خواهد شد. از دیگر مزیت های سامانه جلسات آنلاین می‌توان به قابلیت اطلاعرسانی درباره زمان خالی جلسات اشاره کرد.