یادداشت: آموزش آنلاین می تواند کامل باشد یا فقط در نقش یک مکمل ایفای نقش می‌کند ؟

یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ تعداد بازدید 472

نویسنده این یادداشت امیر گیلانپور عضو شورای مرکزی سازمان نصر کشور و مدیر پلتفرم آموزش آنلاین کلاسه است.

باور دارم برای پاسخ به این سوال ، قبل از آن باید یک سوال مهم تر و اساسی را مطرح کرد ؟ و سپس با پاسخ به آن کل آموزش را به چالش کشید! باید از خودمان بپرسیم در زمان آموزش حضوری ، اهداف آموزش تا چه حد محقق می شد ؟

تا چه حد رسیدن به اهداف آموزش به حضوری بودن و غیرحضوری بودن آن. ، بستگی خواهد داشت .

معتقدم باید نگاه متفاوتی نسبت به آموزش داشت ، فراتر از انجام آموزش ، باید به نتیجه آن دقت کرد ، به چیزی که فردی که‌ آموزش می‌بیند و تاثیری که به فرد می‌گذارد و دستاوردی که فرد آموزش دیده کسب می‌کند ، این موارد ، موارد پر اهمیت و مهم هستند و در کل یادگیری هست که نتیجه آموزش را نشان می دهد

در جواب سوال به چالش کشیدن آموزش ، بسیاری از منتقدان آموزش سنتی ، آموزش های آکادمیک را صرفا تئوریک می‌دانند و نقش قابل قبولی در یادگیری فرد و توسعه آن در مهارت آموزش دیده نمی‌ببینند .

انتقال آموزش هدف شده است و یادگیری فرد در اولویت‌های بعدی لحاظ می‌شود و یک پله بالاتر هم می‌توان نگاه کرد که آموزش‌ها و یادگیری‌های مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها چقدر بر اساس نیاز جامعه و روز دنیا طراحی شده است و سوال بعدی این است که آیا این آموزش‌ها حتی درست منتقل می شوند؟!

وقتی صدها سال مدل آموزشی و نقش معلم در مدرسه تغییر بسزایی نکرده است و گاهی الگوها فقط نسل به نسل و سینه به سینه انتقال یافته است ، چطور می‌توانیم انتظار یک تحول در زمینه آموزش را داشته باشیم . اینجاست که باید بگویم من نظری متفاوت دارم: آموزش آنلاین یک فرصت هست برای تحقق تغییر واقعی آموزش و در نهایت یادگیری.

شاید باورتان نشود اما من با مدیران مدارس و آموزشگاه هایی صحبت کرده‌ام که از پیشرفت صحبت می‌کنند ، از فروریختن دیوارهای کلاسشان و ارتقای کیفی آموزش بدلیل رقابت در فضای باز اینترنت صحبت می‌کنند.

در واقع وقتی نظارت مخاطبین بسیار بالا رفت و افزایش کیفیت آموزش محصول رقابت آموزشی شد و نتیجه شگفتی که معلمین و مدارسی جدیدی  که پا به عرصه گذاشتند ، بدست آوردند و به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفت کردند . آموزشی که حالا پشت دیوارها و در های کلاس نیست که هیچ نگاهی روی آموزشش نباشد.

آموزش آشکار شده است و مخاطبین و دنبال کنندگان آموزش های کاربردی با مقایسه در فضای باز شبکه های اجتماعی و اینترنت ، با چشمان باز و به راحتی آموزش های متناسب با نیاز جامعه را انتخاب می‌کنند .

عصر جدید آموزش ، موقتی نیست ، یک تغییر بزرگ ایجاد کرده است و این ذهنیت را در مخاطب ساخته که باید آموزش‌ها بر اساس روز دنیا لحاظ شود و  انتخاب در فضای شفاف اینترنت صورت می‌گیرد .

این ذهنیت حذف نشدنی مخاطبین برای جستجوی خدمات آموزش دهندگان چه در مدرسه یا آموزشگاه یا دانشگاه ، سرویس دهندگان این حوزه را مجبور به تغییری مثبت برای پیشرفت آموزش می‌نماید .

خواسته‌های جامعه به سرعت برای پیشرفت آموزش تغییر کرده است و این تغییر به لطف آموزش غیر حضوری بوده ، من بعد از سال‌ها تلاش در زمینه آموزش غیرحضوری بر این باور اصرار دارم که این دوره یک جهش بزرگ و یک تغییر مثبت در آموزش اتفاق افتاده است و معلمین و مدرسین بسیار زیادی در مدارس و مراکز آموزشی پیشرو در کشور همگام این تغییر شده اند و این تغییر در سال سوم آموزش غیرحضوری ‌، با نوآوری‌های بسیار زیادی باعث فراگیر شدن کامل آموزش آنلاین و مدرسه آنلاین در سراسر کشور خواهد شد .

در پایان اگر بخواهم به پرسش ابتدایی یعنی آموزش آنلاین می تواند کامل باشد یا فقط در نقش یک مکمل  می تواند نقش ایفا می‌کند پاسخ بدهم باید بگویم ، که آموزش آنلاین شروع یک تغییر بزرگ در رسیدن معنا به آموزش است و مطمئنا آموزش دیگر فقط در چهار دیواری کلاس درس معنا پیدا نمی‌کند .



منبع : دیجیاتو