چر اولیا به مدارس اعتماد نمی کنند؟ - قسمت 3

پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تعداد بازدید 769

بخش اول - چرا اولیا به مدارس اعتماد نمی کنند ؟ - قسمت 3

در سری پست های #مدرسه_برتر به عدم اعتماد عمومی اولیا به مدارس می پردازیم !!!

مهمترین چالش مدرسه ها در فضای رقابتی حال حاضر کسب اعتبار بین اولیا و سایر مخاطبین می باشد .

ولی با توجه به اهمیت جایگاه آموزش و نقش تعیین کننده ی مدارس ، جلب اعتماد در بین خانواده ها ، بسیار دشوار و حساس می باشد و موسسان و مدیران مراکز آموزشی این موضوع را به خوبی درک کرده اند و در آرامش سعی دارند از مواضع مدرسه دفاع نمایند و از نگرانی های احتمالی اولیا نسبت به چگونگی آینده فرزندان بکاهند .

در این بین مدرسه های بسیاری هم هستند که در سال های اخیر ، با عدم استقبال مواجه شده اند و شاید به مرز بسته شدن و حتی تعطیلی هم رسیده باشند .

می توان گفت تنها دلیل قطعی بقای یک مدرسه، دانش آموزان آن هستند و برای جلب دانش آموزان ، باید  خانواده ها را نسبت به مدرسه به باور رساند . در بهترین امکانات و ساختمان آموزشی اگر دانش آموزی وجود نداشته باشد ، مطمِئنا آنجا مدرسه ای وجود ندارد .

در سال های اخیر به علت گسترش مدرسه های غیردولتی در سطح کلانشهر ها و رقابتی شدن فضای آموزش ، کار برای مدرسه ها سخت تر شده است و هر بار مدرسه ها باید کیفیت آموزش خود را ارتقا یا با نوآوری خاصی در آموزش یا فعالیت های جانبی اقدام به تاثیر گذاشتن بر روی خانواده ها نمایند .

از نگاهی دیگر در این فضای رقابتی مدرسه های تازه تاسیس نیز کارشان بسیار سخت شده و اگر مدرسه ای بدون ایده ، طرح و یا ساختار مناسبی وارد حوزه آموزش شود ، مطمئنا اگر در سال اول تعطیل نشود ، در سال های بعد راهی جز تعطیلی ندارد .

در این بین می توان به مدرسه ها محدودی مثال زد که هنوز هم از بین تقاضای بسیار ثبت نام ، گزینش می کنند ، ولی بسیار کم هستند .

و هیچ گاه حتی درگیر کمبود ثبت نام و خالی ماندن صندلی ها نبودند و نگرانی جهت تامین هزینه های ناشی مدرسه هوشمند نشده اند .

در نظرسنجی که از مدرسهها یکی از مناطق گرفته شده است متوجه آن شده ایم که در بین 100 نمونه آماری مدرسه ها در بین این نظرسنجی ها ، فقط 2  درصد هیچ گاه نگرانی از عدم ثبت نام نداشته اند و فقط در مجموع 3 درصد دیگر با تبلیغات مستمر ، نگران ثبت نام نیستند ، یعنی 5 درصد در کل مدرسه ها هستند که حداقل برای 5 سال در وضعیت پایداری هستند .

75 درصد مدرسه های غیردولتی دنبال راهکاری جدید جهت تبلیغات موثر در ثبت نام هستند .

و 25 درصد مدرسه های نیز در طی این نظرسنجی برنامه ای مدوم تبلیغاتی جهت ثبت نام دارند .

در پست بعدی قسمت چهار به دنباله ی این پست می پردازیم

هوشمندسازی مدارس و نرم افزار مدرسه نیز از راهکار های جدید جهت نوآوری مدارس بوده است ، که در بین اولیا و مسئولین مدارس در سالیان اخیر بسیار مورد استقابل قرار گرفته است که می توانید در مورد آنها از طریق کلیک بر روی لینک هاییشان اطلاعات لازم را به دست آورید .

ممنون هستم که ما را دنبال می کنین

امیر گیلانپور