آموزش آنلاین مدرسه ، از شعار تا واقعیت

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ تعداد بازدید 2864

در وضعیت حال حاضر بخاطر اتفاقات ناگواری که داشتیم ، تعطیلات بسیار زیادی در مدارس و آموزش کشور داشته ایم .

خوب ما نگران وضعیت سلامت جامعه هستیم و در کنار آن زندگی روتین مردم نیز به شدت آسیب دیده است .

نگرانی عمیقی در مورد آموزش ، بدلیل تعطیلی های گسترده بوجود آمده است و سال تحصیلی 98-99 عموما وارد یک خطر جدی قرار گرفته است.

همانطور که مستحضر هستید ، تعداد روز های تحصیلی در ایران نسبت به سایر کشور ها عموما اعداد پایینتری دارد ، مثلا در کنار  کانادا 183 روز ، استرلیا 197 روز ، مقاطع ابتدایی اندونزی 251 روز ، ژاپن 200 روز ،انگلیس 189 روز ، ایران تعداد روز پایین تری دارد .

ما در ایران که حدودا 133 روز مدرسه داریم که متاسفانه در کنار روز های کمتر ،  ساعت تحصیلی روزانه ی  ما هم به نسبت سایر کشورها کمتر هست و در بعضی از پایه ها تعداد دروس اجباری نیز بیشتر است .

حالا ما با فرض همین ساعت محدود در آموزش نسبت به سایر کشور ها ، بخش عمده ای از روزهای آموزشی را بدلیل تعطیلات گسترده از دست داده ایم و به طور جدی وارد یک بحران آموزشی شدیم

حالا با همه ی این تفاسیر راهکار ما چیست ؟

راهکار ما می تواند به دو سمت کاملا متفاوت جهت داده شود
1
راهکار نخست این است که تعطیلی مدارس و تعداد روز پایین آموزشی را بپذیریم و به صورت عمومی چند ویدیو در شبکه های اجتماعی ارسال کنیم که عموما با پذیرفتن تعطیلی مدرسه مغایرتی ندارد .

2 - یا اینکه به قول پروفسور ویلیام گلسر ، نویسنده ی کتاب تئوری انتخاب ، انتخاب کنیم که تعطیلی ها برای ما میتواند یک فرصت باشد که یادگیری دانش آموزان و دانش پژوهان را تقویم کنیم و یا اینکه بتوانیم باعث جهش کیفیت آموزش در مدارسمان شویم .
اگر این تعطیلی را به عنوان یک فرصت برای یادگیری بپذیریم ، مطمئنا می تواند نتایج متفاوتی داشته باشد .

 

برای مشاوره و راه اندازی سریع با شماره 09192318108 ، 09126381926 تماس بگیرید

 

در این پست در این باره صحبت خواهیم کرد که قرار هست مدرسه را به صورت متفاوت اداره کنیم .

یعنی به نوعی آموزش غیرحضوری

ابتدا باید آموزش الکترونیکی را تعریف کنیم ؟

آموزشی الکترونیکی آموزشی هست که می تواند تعامل دوطرفه موفقی را ارائه دهد ، دانش آموز و دانشجو در چنین دوره آموزشی باید قدرت انتخاب همزمان و غیر همزمان محتواهای ارائه شده در محیط مدرسه را داشته باشند

یعنی بتوانند به صورت دو طرفه عیر حضوری و همزمان ارتباط کلامی ، تصویری و ویدیویی داشته باشند و همچنین به صورت غیرهمزمان هم این امکان وجود داشته باشد .

برای آموزش غیرحضوری باید تاریخچه آن در جهان را بررسی کنیم .

آیا آموزش غیر حضوری ، آموزش نوپاست .

در لیست زیر مسیر ورود آموزش های غیر حضوری در دنیا را بررسی کوتاهی خواهیم کرد .

  1. کشورهای اروپایی دوره های آموزشی را قبل از سال 1840 به صورت جزوه های خلاصه شده و از طریق پست کردن انجام می دادند ، یعنی حدود 200 سال پیش ، آموزش غیرحضوری در اروپا وجود داشته است .
  2. اولین دوره آموزشی از راه دور دانشگاهی در آمریکا که در سال 1892 تأسیس شد متکی بر اداره پست انجام می شد که در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت .
  3. مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال 1921 صادر شد که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب می گردد ، نزدیک به  100 سال پیش به صورت رادیویی ، آ»وزش الکترونیکی صورت می گرفته است .
  4. در سال 1960با تکامل و پیشرفت رسانه ها ، تکنولوژی آموزش از راه دور نیز دچار تغییری شد به جای تکیه بر سیستم پستی ، با استفاده ترکیبی از ابزار چند رسانه ای ، مالتی مدیا و ساختارهای اداری برای پشتیبانی آموزش از دانشجویان صورت پذیرفت .
  5. در سال 1980 پخش تلویزیونی با ظهور ماهواره کلا تغییر یافت و موجب تحول در آموزش الکترونیکی شد
  6. با ظهور اینترنت اولین دروس دوره کارشناسی به صورت آنلاین توسط انستیتوی فناوری نیوجرسی در سال 1984 با ارائه دروس دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی و اعطای مدارک تحصیلی به دانشجویان افتتاح گردید
  7. اولین آموزش آنلاین ها توسط دانشگاه فونیکس در سال  1989 ارائه گردید و دانشگاه مجازی کالیفرنیا با ائتلاف 100 دانشکده و با ارائه بیش از 1550 درس مختلف شروع به کار کرد ، علاوه بر محتوای چاپ شده ، برنامه های صوتی، تصویری و ماهواره ای، اینترنت و لوح فشرده این قابلیت را دارند که به عنوان بزرگترین رسانه برای آموزش از راه دور ، غیر حضوری مطرح گردند
  8. می توان گفت که به صورت حرفه ای از سال 1989 یعنی بیش از 31 سال پیش به صورت جدی ، در کشور های توسعه یافته آموزش الکترونیکی یا از راه دور یا کلاس مجازی یا اینترنتی یا به نوعی غیر حضوری شروع شده است  . همچون هوشمندسازی مدارس که سال ها قبل به بهره برداری رسیده است .

    چرا آموزش و مدرسه هوشمند ها به  سمت آموزش غیرحضوری و وبینار رفتند ؟
  1. چون هدف واقعی انتقال آموزش و یادگیری ، کاربردی کردن آموزش بود که هر ابزاری که به این اهداف کمک نماید ، استفاده می شود .
  2. بررسی های نشان داد که در آموزش های حضوری بین 40 الی 60 در صد زمان دانش آموزان در مدارس صرف رفت و آمد و کارهای غیر آموزشی می گردد که در آموزش الکترونیکی این قسمت کاملا بهینه شده است .
  3. فرصت مطالعه مجدد ، پرسشگری مجدد به دانش آموزان امکانی هست که در سیستم غیرحضوری به راحتی وجود دارد .

 

در ایران :

  • در سال های پایانی دهه 70 شروع آهسته ورود به آموزش الکترونیکی و اینترنتی در ایران شروع شد .

 

  • حالا چرا راه دوم را پیشنهاد کرده ایم ؟

ما در روزهای عادی سال همیشه از مشکلات صحبت می کردیم ،  مشکل این را داشتیم که زمان و فرصت کافی برای عموم افراد برای مطالعه وجود ندارد .

الان فرصت افراد مختلف ، دانش آموزان و دانشجویان به دلیل ماندن در خانه ، زیاد است و اگر درست برنامه ریزی کنیم ، میتوانیم به هدفمان برسیم .

دانش آموزان و دانش پژوهان بدلیل اینکه دور از خانه هستند ، زمانی محدودی برای یادگیری آموزش دارند ، ولی حالا بر عکس

چون الان تنها راه نجات کشور ، خانه ماندن هست و چه دلیل بهتر که از این زمان بوجود آمده برای آموزش و یادگیری استفاده کنیم  .

 

نتیجه گیری و پیشنهاد ما چیست ؟

ما سعی کردیم در گروهی که هدفش ارتقای مدارس و مراکز آموزشی هست کمک کنیم تا بتوانیم با یک سری راهکار امکان ساخت فرصت توسط شما برای یادگیری داشته باشیم

اینطور نیست که ما فرصت بسازیم ، ما راهکار می دهیم

ولی ساخت  فرصت با شماست ، این فرصت را شما می سازید و به عنوان یک هدیه به دانش آموزان و اولیای مدرسه تان می دهید .

 

برای مشاوره و راه اندازی سریع با شماره 09192318108 ، 09126381926 تماس بگیرید

چهار روش برای ساخت یک مدرسه آنلاین واقعی :

الف - آموزش آنلاین دو طرفه از طریق نرم افزار مدرسه

ب - ساخت یک راه ارتباطی برای برقراری فرد به فرد با معلمین

ج - ضبط محتوای ویدیویی دروس  و فرستادن برای دانش آموزان

د -و ایجاد مسیر دادن به پژوهش محور کردن دانش آموز

نکته مهم :

شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها  فقط یک کار موقت برای اطلاع رسانی هستند ، شما باید یک مدرسه آنلاین واقعی که هر چهار ویژگی بالا را داشته باشد ، ایجاد نمایید  .

وقتی در مورد اپلیکیشن مدرسه صحبت می کنیم ، به ویژگی های عمیق یک سیستم در کاربری ساده و همه گیر بودن آن می پردازیم .

مهمترین ویژگی برای ساخت یک مدرسه آنلاین ، جامع و یکپارچه بودن تعامل های آفلاین ، آنلاین و پرسش و پاسخ های همزمان و غیرهمزمان هست .

باید تمامی نیاز ها در زمانی که مدرسه غیرحضوری می شود ، در یک بستر قرار گیرد .

نظارت بر تمامی کلاس های آنلاین به صورت همزمان می تواند توسط مدیر مدرسه صورت گیرد . لطفا ویدیو زیر را مشاهده نمایید

برای مشاوره و راه اندازی سریع با شماره 09192318108 ، 09126381926 تماس بگیرید

امیدوارم در این مدت مدرسه آنلاین قوی بسازید